För två år sedan slog Witch Club Satan plötsligt igenom, både i allmänmedia och i hårdrockskretsar. Bandet började som ett konstprojekt inspirerat av svartmetallen, men till följd av detta valde medlemmarna sedan att lära sig spela sina instrument och skapa ett »riktigt« band. De är emellertid ännu i stor del ett performanceprojekt, i större utsträckningContinue reading “Witch Club Satan: om kvinnlig gotik och progressiv svartmetall”
Category Archives: kritik
Vad jag talar om, när jag talar om Haruki Murakami
Illustration: akvarell av Ronja Melin. I somras bestämde min sambo och jag oss för att leva en Murakami summer. Inspirerade av den återkommande matlagningen i hans berättelser har vi försökt att äta som Haruki Murakamis huvudpersoner. Dessa ofta manliga romanfigurer tillagar och äter en lätt lunch, en lätt middag, fisk och ägg, tillagade grönsaker, lättaContinue reading “Vad jag talar om, när jag talar om Haruki Murakami”
Om »Norrsken«, av Arne Müller (2023)
Det ska satsas 1 400 miljarder kronor i Norrbotten och Västerbotten, i vad som kallas den »gröna omställningen«: stålverk i Boden, järnsvampstillverkning i Gällivare, konstgödsel i Luleå, m.m. Allt säljs med löftet om välmående lokalsamhällen och en ekologiskt hållbar global ekonomi, med det fossilfria stålet som symbolen för detta. Men vad är det som verkligen pågår?
Om »There There«, av Tommy Orange (2018).
Hur skriver man om amerikanska urinvånare, som lever i storstäder? Hur visar man att de är en del av de moderna Förenta staterna, utan att tappa kopplingen till traditionen? Som Tommy Orange gör, i sin debutroman »There There« (2018).
2023 års bästa skivor
Under sommaren skaffade vi ett konto på Qobuz, vars premiss är att erbjuda strömmad musik av hög kvalitet. För mig har detta inneburit en slags nyupptäckt av musik. När man inte lyssnar på komprimerad och stympad musik blir det plötsligt så mycket behagligare och intagande än annars. Vi kommer aldrig gå tillbaka till Spotify, avContinue reading “2023 års bästa skivor”
Utopier i skymningstider
Om den utopiska berättelsens nödvändighet och Kim Stanley Robinsons The Ministry for the Future (2020). Turning and turning in the widening gyre The falcon cannot hear the falconer; Things fall apart; the centre cannot hold; Mere anarchy is loosed upon the world, The blood-dimmed tide is loosed, and everywhere The ceremony of innocence is drowned;Continue reading “Utopier i skymningstider”
Om rollspelet “Ur Varselklotet”
Man måste ha levt under en sten för att inte ha stött på Simon Stålenhags bilder på ett fantastiskt åttiotal fyllt av maskiner och vidunder. Inom rollspelssvängen är det lika svårt att undkomma Fria Ligans rollspel “Ur Varselklotet”, som är skrivet av Nils Hintze och utspelar sig i den värld Stålenhag målar fram. Förra åretContinue reading “Om rollspelet “Ur Varselklotet””
Om Nina Björks “Drömmen om det röda”
Som socialister är vårt mål att ersätta det kapitalistiska systemet med någonting annat. Då förväntas vi kunna besvara några frågor: vad är kapitalismen? Varför behöver den ersättas? Med vad ska vi ersätta den? Hur ska det gå till? En studiecirkel i Vänsterpartiet Luleå har under våren funnit hjälp att besvara dessa och fler frågor, dåContinue reading “Om Nina Björks “Drömmen om det röda””
Om Erik Granströms “Vanderland”
Inget bryter tystnader som en konflux. Det var över två år sedan jag sist publicerade ett inlägg på denna blogg, men att mäster Brior (Ludenbrand?) har färdigställt sin väldiga krönika över den femte konfluxen får mig att bryt min tystnad. När jag för två år upptäckte de första två första romanerna i serien skrev jag entusiastiskContinue reading “Om Erik Granströms “Vanderland””
Vad i Sverige ska man vara stolt över?
Idag är det den sjätte juni, den svenska flaggans dag. När jag på Aftonbladets kulturhemsida läste Mustafa Cans text om nationalism klickade någonting, till slut, för mig. Min tidigare strikt antinationella hållning har mjukats upp under åren men det var först när jag läste denna artikel som jag insåg till vilken grad det har skett.Continue reading “Vad i Sverige ska man vara stolt över?”